گوانجی مادیان عرب خالص ایرانی

تأثیر خط خونی گوانجی در ارتقاء اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی

در این مقاله، به بررسی خط خونی مادیان گوانجی و تأثیرات آن بر تولید اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی می‌پردازیم. خط خونی مادیان گوانجی یکی از برترین خط خونی اسب اصیل عرب خالص ایرانی است که تاریخچه‌ای پر از ارزش و با اهمیتی در اصلاح نژاد اسب‌های اصیل ایرانی دارد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نقش خرسانی آذری در شکل‌گیری خط خونی مادیان گوانجی

خرسانی آذری، مادر گوانجی، از مادیان‌های پایه‌ای بود که تحت تملک جناب آذری، رئیس وقت ساواک اهواز در دوره ی پهلوی قرار داشت. این مادیان از نسل خرسان‌های مستوفی بود که چندین نسل توسط جمشید خان بختیار، یکی از خوانین ایل بختیاری، نگهداری می شدند. و جمشید خان بختیار خود این مادیان‌ها را به آقای آذری هدیه داد. و به این دلیل مادیان‌  به نام خرسانی آذری شناخته می شد  این مادیان توسط آقای آذری در باغ شخصی او در اهواز نگهداری می‌شد.

ارتقاء خط خونی تا تشکیل گوانجی

پس از انقلاب و متواری شدن آقای آذری این مادیان‌ توسط دلال  به آقای بشیت سلامی رسید. و در اواخر عمر خود بود که آقای سلامی این  مادیان را از سیلمی هتلی کهر شیخ هادی جاسمی زرگانی کشش نمود و حاصل این کشش کره مادیانی شد در اواخر دهه 60، مادیان توسط مرحوم سید عابدین از استان لرستان خریداری شدند و نام گوانجی به آن اختصاص یافت. (معنی گوانجی) و نزد ایشان داغ شدند.

نقش اصلی گوانجی در تقویت جمعیت اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی

با نقل مکان این مادیان به استان زیبای لرستان، گوانجی با کشش‌های موفق تعداد قابل‌توجهی اسب با کیفیت به جامعه‌ی اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی (پرشین عرب) هدیه شد. برخی از تولیدات گوانجی این خط خونی اسطوره‌ای با نام‌هایی همچون یاقوت، پازن، تبوک، آختن، لاهور، سزار و گهر به ثمر رسید.

تبوک اسب عرب اصیل خالص ایرانی کره گوانجی

تبوک(نهروان و گوانجی)

سزار اسب عرب اصیل ایرانی کره مادیان گوانجی

سزار ( غرور و گوانجی)

پازن اسب عرب اصیل خالص ایرانی کره مادیان گوانجی

پازن ( غرور و گوانجی)

گهر کره مادیان گوانجی

گهر (فارس و گوانجی)

اسب لاهور کره گوانجی

لاهور(بدخشان و گوانجی)

ارزش خط خونی مادیان گوانجی برای اسب‌های اصیل ایرانی

خط خونی مادیان گوانجی با تلاش‌های بسیار در طول سالیان دور، نقش‌های بی‌نظیری در ارتقاء اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی ایفا کرده است. این خط خونی نه تنها در زمینه‌های کورس و استقامت، بلکه در زیبایی و بهبود کیفیت اسب‌ها نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته است. پرورش دهندگان هنوز از این خط خونی به عنوان اصلاح‌گر برای بهبود کیفیت اسب‌های خود استفاده می‌کنند و آن را به عنوان یکی از برترین خط‌های خونی اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی تشخیص می‌دهند.

فاجعه‌ی از دست دادن گوانجی و دیبا

در تاریخ ۱۳۹۲/۰۸/۱۱  مادیان گوانجی و دیبا در حال انتقال به یزد بودند که خودروی حامل آنها واژگون شد. این حادثه در محدودۀ الیگودرز – اصفهان رخ داد. در این حادثه گوانجی درجا تلف شد و پای دیبا نیز به شدت آسیب دید. تلاش‌های فراوانی برای درمان دیبا انجام شد، اما به علت شدت آسیب‌ها، این اسب ارزشمند دچار نقص‌های جدی شد و در نهایت تلف شد این واقعه ناگوار برای جامعه‌ی علاقمندان به اسب عرب و خصوصاً اسب‌های اصیل ایرانی، ضربه سنگینی بود. انشاالله با افزایش تجهیزات درمانی و فناوری‌ها در زمینه صنعت اسب، امیدواریم به زودی شاهد جلوگیری از بروز این حوادث باشیم.

سخن پایانی …

خط خونی مادیان گوانجی نقش‌های متعدد، از جمله برترین خط های خونی در اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی به‌شمار می‌آید. اثرات ارزشمند این خط خونی در اصلاح نژاد و ارتقاء کیفیت اسب‌ها را به وضوح نشان می‌دهد. با افزایش توجه به تحقیقات ژنتیکی و بهره‌گیری از تجربیات گذشته، می‌توان از این خط خونی برای تولید اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی با کیفیت بهتر بهره‌برد.

شیخ علی بن طریف
شیخ علی بن طریف
شیخ علی بن طریف ناجی اسب اصیل عرب ایرانی بوده و به عنوان یکی از مهمترین فرهنگ‌آموزان و مربیان در زمینه اسب خالص ایرانی شناخته می‌شود. او با تلاش‌های فراوان خود به حفظ و ترویج نژاد اسب عرب اصیل ایرانی اسهام بزرگی داشته است. شیخ علی بن طریف به عنوان یک منبع اصلی در سایت هوسپا شناخته می‌شود و هوسپا اطلاعات ارزشمندی را در زمینه تاریخچه، نگهداری، و پرورش اسب خالص ایرانی بر اساس گفته های ایشان در اختیار علاقمندان به این نژاد قرار داده است.

1 نظر در “تأثیر خط خونی گوانجی در ارتقاء اسب‌های اصیل عرب خالص ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

آنچه در این مطلب خواهید خواند